Marco Pierre White for VF It

26.1.17 PMC 2 Comments


Gdy miałam dwadzieścia lat, to znaczy piętnaście lat temu, oglądałam wszystkie programy z udziałem brytyjskiego Kucharza, Marco Pierre White'a. Czas minął, ale moja sympatia do tego niepokornego i utalentowanego typa pozostała. W ostatnim numerze Vanity Fair Italia znalazłam ciekawą rozmowę z Szefem, która odbyła się przy okazji premiery Jego ostatniej książki ...

Quando avevo vent'anni, cioe' quindici anni fa', guardavo tutti i programmi con la partecipazione del cuoco britannico, Marco Pierre White. Il tempo e' passato, ma la mia simpatia per questo tipo ribelle e talentuoso e' rimasta la stessa. Nell'ultimo numero di Vanity Fair ho trovato una breve ma interessante intervista, con lo Chef che si e' svolta a proposito della promozione del suo ultimo libro ...

Marco nie należy do świętych, jest  Kucharzem  rock'n'roll z papierosem w zębach. O wiele bardziej odpowiada mi nieokrzesany, ale szczery White, niż słodko uśmiechnięty hipokryta. Pierre White nie ukrywa, że gdy gotuje cierpi, również fizycznie, często zauważałam Jego pocięte przez nóż dłonie. Wtedy tworzy. Prywatnie Anglik bierze życie na klatę i się go nie boi, trzykrotnie się żenił i rozwodził. W latach dziewięćdziesiątych stał się gwiazdą telewizyjną, u szczytów swojej kariery opuścił showbusiness i wrócił na wieś łowić ryby oraz wychowywać czworo swoich dzieci. Nie wszyscy, wszystko robią dla pieniędzy. White pozostawił wtedy możliwość niezłego zarobku, odszedł bo jak sam twierdzi rewolucje mogą tworzyć tylko młodzi, on usunął się w cień, dając innym przestrzeń.

Marco non e' un santo, e' un cuoco tipo rock'n'roll con la sigaretta fra i denti. Mi piace molto di piu' il brusco ma onesto White di un sorridente ipocrita. Pierre White non nasconde che mentre cucina soffre, anche fisicamente, spesso notavo le sue mani tagliate dai coltelli. E' cosi che crea. Nella vita privata Inglese prende la vita di petto e non ha paura, si e' sposato tre volte e ha divorziato. Negli anni novanta e' diventato una stella televisisa, quando era al top ha abbandonato lo showbusiness ed e' tornato in campagna a pescare e crescere quattro bambini: non tutti fanno tutto per i soldi. White in quel momento ha lasciato la possibilita' di grandi guadagni, ma e' andato via, perche' come dice la rivoluzione possono farla solo i giovani, lui si e' messo in ombra, dando cosi spazio agli altri.   

 Zapytany o blogi i kanały kulinarne jest bardzo krytyczny, według niego kuchnia i przepisy muszą mieć historię, doświadczenia życiowe i upodobania osoby gotującej, mają być oryginalne, nie tylko przygotowane według przepisu. Chce je potem zapamiętać. Zwykle jednak tak nie jest i uprawiana jest czysta fikcja. Tak jak wiele blogerek jest bardziej znana ze swoich profili na Instagramie, ścianek albo TV, nie z samych blogów, tak samo sytuacja przedstawia się w branży kulinarnej. Dostaje się kilku kolegom po fachu:

"Dziś miejsce wielkich kucharzy nie jest w kuchni. Według mnie kucharz, który ma gwiazdki powinien pozostać przy garnkach. Jeśli jesteś szczery, musisz powiedzieć osobie, która przychodzi do twojego lokalu, wydając dużo kasy, że cię tam nie ma, albo że czas spędzasz w telewizji. Jeśli idę na jakiś koncert, oczekuję że na scenie będzie ogłaszana gwiazda muzyki, jeśli nie, chcę z powrotem moją kasę. Zrezygnowałem z gwiazdek, bo nie mogłem żyć w kłamstwie. Zgubiłbym wtedy siebie". 

E' molto critico quando si parla dei blog o canali culinari. Secondo lui la cucina e i piatti devono avere una storia, le esperienze di vita e le preferenze della persona che li prepara. Devono essere unici, non solo preparati secondo la ricetta. Vuole ricordarli dopo. Spesso non e' cosi e si fa pura finzione. Come tante blogger che sono piu' famose non per il loro blog, ma per la TV o Instagram, tanti cuochi popolari non sono mai in cucina:

"Oggi i grandi cuochi non stanno in cucina. Nel mio mondo, uno chef stellato deve rimanere ai fornelli. Se sei onesto, devi dire a chi viene nel tuo locale, spendendo un sacco di soldi, che tu non ci sei, che ti sei ritirato, oppure che passi il tempo in televisione. Se vado a un concerto, mi aspetto che sul palco ci sia la rockstar annunciata, altrimento voglio indietro i soldi. Io ho rinunciato alle stelle perche' non avrei potuto vivere in una bugia. Avrei perso la mia integrita'. 

White ceni sobie prostotę na talerzu i w życiu. Czasem można mieć wrażenie, że jest dziki. Wiele wyjaśniają ostatnie słowa, które padły podczas rozmowy.

"Moja mama zmarła gdy miałem sześć lat: natura była moją matką. Miałem tylko jedno marzenie: prostotę, której szukałem poprzez pracę. Nie lubię emocji poza kontrolą lub niepotrzebnych komplikacji".

White apprezza la semplicita' nel piatto e nella vita. A volte si puo' pensare che sia selvaggio. Spiegano molto le ultime parole dell'intervista:

"Mia mamma e' morta quando avevo sei anni: la natura mi ha fatto da madre. Ho avuto un solo sogno: la semplicita', l'ho cercata anche attraverso la fatica. Non mi piacciono le emozioni fuori controllo o le complicazioni innaturali".  

 Moja dusza zawsze była rock. Nie myślę tu o imprezowaniu do rana, ćpaniu, wydzieraniu albo braku kontroli. Prawdziwy rock and roll to podejmowanie w życiu większego ryzyka niż zapalenie trawki. To podejmowanie mało popularnych, odważnych i niezależnych życiowych wyborów i niezłomne podążanie za swoim instynktem ...

La mia anima e' sempre stata rock. Ma non penso alle feste fino alla mattina, alla droga, urlare o alla mancanza di controllo. Il vero rock e' prendere nella vita decisioni poco popolari, coraggiose e indipendenti. E seguire il proprio istinto, nonostante tutto ...

;)

2 comments:

  1. Czytałam jego książkę i bardzo mi się podobała. Facet ma talent,charyzmę no i zadziorny urok osobisty.:) Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, zazdroszczę fajnej lektury!:) Tak, MPW jest boooooski;) pozdrawiam i dziękuję za komentarz

      Delete