Éric-Emmanuel Schmitt

25.1.16 PMC 2 Comments


Przeczytałam większość książek, które napisał francuski dramaturg i powieściopisarz Éric-Emmanuel Schmitt. Według mnie Jego książki,mimo że często smutne są bardzo piękne, mądre i klimatyczne. Może zamiast podręczników "Jak ubiera się paryżanka" warto przeczytać jak francuski autor bestsellerów rozumie Francję i właśnie kobiety czyli namiętne, silne,zdeterminowane i wreszcie niedoskonałe istoty. Może taki jest prawdziwy portret pięknej kobiety? Może "bycie paryżanką" niekoniecznie ogranicza się do noszenia bluzki w paski,czerwonej szminki i picia kawy z białej filiżanki? Może to coś o wiele więcej? Może warto sięgać po dobre, mądre, "francuskie" książki, a nie powierzchowne książeczki, które jedynie ślizgają się na powierzchni tematu wykorzystując jego komercyjną stronę? Może sięgniecie po"Odette i inne historie miłosne" ...

Ho letto quasi tutti i libri scritti da un drammaturgo e romanziere francese: Éric-Emmanuel Schmitt. Secodno me i Suoi libri, anche se spesso tristi, sono molto belli, profondi e con un'atmosfera specifica. Forse al posto del manuale "Come vestirsi da vera parigina" vale la pena leggere come l'autore di tanti bestsellers, l'uomo francese vede la Francia e proprio le donne: creature passionali, forti, determinate nonostante non siano ideali. Forse questo e' il vero ritratto di una bella donna? Forse "essere parigina" non e' solo vestire magliette a strisce, rossetto rosso e caffe'bevuto da una tazza bianca? Forse e' qualcosa  di piu'? Forse vale la pena leggere buoni, saggi e profondi libri di autori francesi e non solo libretti che trattano il tema in modo superficiale e commerciale. Forse leggerete "Odette e altre storie d'amore" ...


Książka to zbiór ośmiu opowiadań, pięknych portretów ośmiu kobiet. Prawdziwych bo niedoskonałych ze względu na swój charakter, ciało czy otaczającą je rzeczywistość. Każda z nich jest inna, ale każda pragnie szczęścia, które rozumie pod pojęciem miłości. Czy da pogodzić się własny charakter z pragnieniami, czasem oraz miejscem w którym mieszkamy aby być szczęśliwie zakochanym?

Il libro e' una antologia di otto racconti, otto ritratti di donne. Di donne vere perche' non ideali "per colpa" del loro carattere, corpo o la realta' nella quale vivono. Ognuna di loro e'diversa ma ognuna desidera la propria felicita' intesa come amore. E' possibile concordare il proprio carattere con i desideri,il tempo e il posto nel quale abitiamo ed essere felicemente innamorati?


Mimo, że motywem przewodnim zbioru opowiadań jest miłość, są one obdarte z taniego sentymentalizmu. Urzekają za to wdziękiem, prostotą i elegancją słowa.

Nonostante il tema principale del libro sia l'amore, e' privo di sentimentalismo a buon mercato. Ci fa innamorare con il suo charme, semplicita' ed eleganza della parola.


 Jaki jest kolor miłości?
Na pewno nie tylko czerwony ...

Di che colore e' l'amore?
Sicuramente non e' solo rosso ...


;)

2 comments:

  1. Czytam Twojego bloga już od jakiegoś czasu i bardzo Cię polubiłam :) Jestem pełna podziwu, że miałaś tyle motywacji i odwagi, aby wyjechać do obcego kraju. Nie tęsknisz czasami za Polską? Przepraszam, jeżeli moje pytanie jest zbyt osobiste. Po prostu chciałabym wiedzieć, jak to jest, bo sama niedługo będę wyjeżdżać do Italii... Nie wiem, jaki był powód Twojej emigracji, ale ja akurat podążam za "sercem" - mimo że rodzina stanowczo mi to odradza. Długo musiałaś przyzwyczajać się do życia we Włoszech? Może poświęciłabyś temu jakiś osobny wpis? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo Ci dziękuję za przemiłe i motywujące słowa,jest mi bardzo miło, że podoba Ci się mój blog i trochę ja;). Dzięki internetowi świat się bardzo zmniejszył, jestem na bieżąco z wiadomościami z PL,w lodówce mam nawet polskie jedzenie,mam codzienny kontakt z rodziną i często się widzimy,moja tęsknota jest więc "nie rozdzierająca":). Zajęło mi ok.2lat zaklimatyzowanie się we Włoszech.Wyjechałam dla miłości, ale takie sprawy to bardzo osobiste decyzje, każda historia,osoba i kontekst są inne, dlatego zachęcam Cię do napisania do mnie maila jeśli masz ochotę.Dziękuję za pomysł posta, pomyślę o tym:)pozdrawiam

      Delete