Prince

26.4.16 PMC 2 Comments


Pamiętam doskonale, kiedy pierwszy raz odkryłam, że jestem kobietą. Miałam dziewięć lat i usłyszałam piosenkę "Kiss". W naturalny sposób zaczęłam poruszać się w rytm muzyki, obserwując swoje odbicie w lustrze, z zadowoleniem odkryłam, że moje długie włosy podskakują razem ze mną, a lakierowane baletki z kokardkami są "super". Podobał mi się również głos, który słyszałam w piosence i sama nie wiedziałam, czy śpiewa kobieta czy mężczyzna.Do dziesiątego roku życia tata bombardował mnie Oldfieldem, Jean Michelem Jarrem, a ja kochałam się w braciach Gibbs z Bee Gees.Gdy usłyszałam "Kiss" pierwszy raz odkryłam muzykę soul i funky. Odkryłam jej radość oraz lekkość ...

Mi ricordo perfettamente, quando per la prima volta ho scoperto d'essere una donna.Avevo 9 anni e ho sentito la canzone "Kiss".In modo molto naurale ho iniziato a muovermi, guardando me stessa nello specchio, con piacere ho scoperto che i miei capelli lunghi si muovono con me, e le ballerine rosa con i fiocchi sono "ganze". Mi e'piaciuta anche la voce che sentivo dalla radio, non sapendo se sento un uomo o una donna. Fino a dieci anni della mia vita, il mio papa' mi bombardava con la musica di Mike Oldfield e Jean Micheal Jarre e io ero innamorata persa dei fratelli Gibbs dei Bee Gees. Quando ho sentito "Kiss", per la prima volta ho scoperto la musica soul e funky. Ho scoperto la sua gioia e leggerezza.


Języka angielskiego zaczęłam się uczyć,gdy miałam 9 lat i robiłam to głównie słuchając musicali na kasetach video, mimo że nie mieliśmy w domu MTV,kanał odbierała moja babcia i podczas niedzielnych obiadów nadrabiałam "muzyczne" zaległości. Pamiętam też gdy zobaczyłam pierwszy raz Princa w tv, w klipie "Diamonds and Pearls" ...

Ho iniziato a studiare la lingua ingelese, quando avevo 9 anni e lo facevo sopratutto ascoltando e guardando i musical sulle cassette video. Nonostante non avevamo a casa nostra MTV, la mia nonna ce l'aveva, e durante i pranzi domenicali recuperavo tutto dal mondo della musica. Mi ricordo anche molto bene, quando ho visto Prince per la prima volta in TV: e'stato il videoclip "Diamonds and Pearls" ...



Prince był ... inny.Uważałam, że był "ładny", ale najładniejsze miał według mnie ubrania. Moja babcia była krawcową, moją ulubioną czynnością w wieku 10 lat było "przebieranie się". Prince miał świetną, sceniczną garderobę: dobrze skrojone białe koszule, które łączył z czarnymi spodniami,kamizelki, kolorowe kombinezony, które dla niektórych były obsceniczne, dla mnie co najwyżej kontrowersyjne. Prince był pierwszym mężczyzną u którego zauważyłam biżuterię! Dla dziecka mieszkającego w Polsce lat 90, takie rzeczy były do zobaczenie tylko w telewizji. Pamiętam "princowe"koszule z żabotami, których sama posiadałam kilka. "Diamonds and pearls" do dziś jest jedną z moich ulubionych ballad i pomimo upływu czasu, nadal urzeka mnie swoim nastrojem, melodią oraz tekstem ...

Prince era ... diverso. Secondo me era "carino", ma piu' di tutto mi piacevano i suoi vestiti. La mia nonna e' una sarta, il mio passatempo a dieci anni era "cambiarsi". Prince aveva un guardaroba scenico spettacolare: le camicie bianche cucite a misura che abbinava con pantaloni neri, i gilet, le tute colorate che per tanti erano oscenc, per me al  massimo controverse. Per la prima volta nella mia vita ho visto un uomo che portava bigiotteria e quell' uomo era Prince!Per una bimba di nove anni queste cose erano solo da vedere in TV.Mi ricordo le camicie di Prince con la scollatura lungha (ne avveo parecchie anch'io). "Diamonds and pearls" fino a oggi e' una delle mie ballate preferite,nonostante il tempo l'adoro per la sua atmosfera, melodia e testo ...


Potem wsłuchiwałam się w "Cream" oraz "Money doesn't matter tonight". Marzyłam, aby być tak piękna jak tancerki w Jego wideoklipach gdy dorosnę.Klipy oraz muzyka Princa przesiąknięta była dla mnie magią, czarowała rzeczywistość, przenosiła mnie w zupełnie inny świat.Potem, gdy byłam nastolatką moje zainteresowania muzyczne obrały inny kierunek, zasłuchiwałam się w Sinead O'Connor, nie wiedząc wtedy o tym, że to Prince napisał Jej największy hit ...

Dopo e'ventuo il tempo di "Cream" e "Money doesnt matter tonight".Sognavo che quando diventero' adulta sarei cosi bella come le ballerine di Prince. I videoclip e canzoni di Prince erano per me affogati nella magia che supplicava la realta', mi trasportava in un altro mondo. Dopo, quando ero adolescente le mie preferenze musicali sono andate verso un altro indirizzo. Ascoltavo tantissimo Sinead O'Connor, senza sapere che il suo hit piu' grande lo aveva scritto per Lei Prince ...


Prince był jak czarny kot. Nie dawał często wywiadów, nie rozmawiał z każdym. Był okres, że sam nie wiedział jak chce się nazywać. Zakazywał rozpowszechniania swoich nagrań w internecie, chadzał swoimi drogami.Ale kto znał Princa bliżej, opowiada o Jego hojności, wielkoduszności, świetnym poczuciu humoru.

Prince era come un gatto nero. Non gli piaceva dare spesso interviste, non parlava con chiunque. C'e'stato un periodo in cui non sapeva come vuole essere chiamato. Proibiva di diffondere le sue canzoni in internet, andava e seguiva la propria strada. Ma chi lo conosceva da vicino racconta della sua generosita', della grande anima e cuore,del suo senso dell'umore unico.

Ostatnie kilkanaście godzin swojego życia Prince spędził sam. W bólu, którego nie chciał czuć.
Le ultime ore della sua vita Prince le ha passate nella solitudine.Nel dolore chenon voleva sentire.

Ostatnie dni w Toskanii leje, ale ja nie jestem smutna, bo deszcz ma purpurowy kolor ...
Gli ultimi giorni in Toscana sono piovosi, ma io non sono triste, perche' la pioggia ha il colore porpora ...

2 comments:

  1. Piękne wspomnienie o Księciu i niech pada deszcz ale tylko purpurowy....

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) Dziękuję za komentarz i pozdrawiam

      Delete