Sylvia Plath Diarys

5.7.17 PMC 0 Comments


Ogni volta che trasloco, e' successo gia' cinque volte, porto con me la mia trentina di quadri, centinaia di borse e migliaia di libri. Anche se su questo blog mostro la parte spensierata, leggera, un po' naif di me, in realta' ho anche un lato molto serio:). Che io lo voglia o no, le esperienze della mia vita e la mia propria natura mi portano a volte negli angoli oscuri dell'arte e della letteratura. Mi piace stare li, perche' la' trovo me stessa. Tante volte Vi ho scritto del mio amore per Sylvia Plath. In rete ci sono tanti miei articoli a proposito della sua arte e su di Lei. Non mi immagino di essere donna e non conoscere Plath. "Teh Bell Jar" e' una lettura obbligatoria per ogni donna consapevole. Mi ricordo bene quando mio padre mi ha dato questo romanzo cult da leggere: avevo 18 anni ed in quel momento e' iniziata la mia vita adulta. Dopo mi sono innamorata della sua poesia e ho iniziato a scrivere poesie pure io.

Za każdym razem gdy się przeprowadzam, a było to pięć razy, wiozę ze sobą moich kilkadziesiąt obrazów, pięćset torebek i tysiąc książek. Choć na tym blogu pokazuje moją jasną, radosną, lekką i beztroską stronę, tak naprawdę jestem też bardzo poważną Pauliną:). Czy chcę tego czy nie, doświadczenia życiowe i moja własna natura prowadzi mnie czasem w ciemne zakamarki sztuki i literatury. Lubię tam przebywać bo odnajduję tam siebie. Wiele razy pisałam o mojej miłości do Sylvii Plath, w internecie krąży kilka moich artykułów na temat Jej literatury oraz Jej samej. Nie wyobrażam sobie, aby być kobietą i nie znać Plath, "Szklany Klosz" to lektura obowiązkowa każdej świadomej kobiety. Pamiętam doskonale dzień, kiedy tata dał mi do przeczytania tą kultową powieść, miałam 18 lat i to wtedy zaczęła się moja dorosłość. Potem zakochałam się w Jej poezji i sama zaczęłam pisać wiersze.

  
Una delle mie attivita' preferite "In my secret life" e' ascoltare Plath. In internet si trovano tante registrazioni dove Sylvia stessa legge le sue poesie. E' uno dei momenti piu' magici e metafisici della mia vita. Sylvia ha una voce molto forte e decisa, molto adatta al clima delle sue opere. Non capisco le donne che affermano che Ted Hughes scriveva poesie migliori delle sue, non e' cosi: la poesia di Plath e' nella storia della letteratura quella di Hughes no. Poi non capisco come noi, donne nel XXI secolo, teoricamente emancipate e sicure di noi con un'ampia prospettiva della vita, possiamo prendere qualche parte in questo conflitto assurdo. Io saro' sincera con Voi, non saro' e non voglio essere mai obiettiva su questo tema, perche' amo tantissimo Sylvia e questo amore mi ha bendato gli occhi. Ted tante volte tradiva e maltrattava Sylvia, che soffriva tantissimo a causa sua. Ha pianto un mare di lacrime e alla fine ha perso tutta la speranza e si e'tolta la vita. Io non prendo la parte di nessuno, ma il mio cuore sara' sempre con Sylvia Plath e nessun altro.

Do jednej z moich ulubionych czynnoÅ›ci w moim "secret life" należy sÅ‚uchanie Plath. W internecie jest wiele nagraÅ„, gdy Sylvia czyta swoje wiersze. To dla mnie jedne z bardziej magicznych i metafizycznych chwil w moim życiu. Sylvia ma bardzo mocny, zdecydowany i niski gÅ‚os, Å›wietnie pasuje do klimatu Jej wierszy. Nie rozumiem kobiet, które uważajÄ… że Ted Hughes pisaÅ‚ wiersze lepsze od Plath, przecież tak nie byÅ‚o, to Jej poezja przeszÅ‚a do historii literatury, a nie Jego. ZresztÄ…, jak  my, kobiety  XXI wieku, teoretycznie wyemancypowane i pewne siebie, dowartoÅ›ciowane i z szerokÄ… perspektywÄ… spojrzenia na życie, możemy stawać po czyjejÅ› stronie w tym absurdalnym jak dla mnie sporze. BÄ™dÄ™ z Wami szczera, nie jestem i pewnie nigdy nie bÄ™dÄ™ obiektywna w tej kwestii, bo ja Plath bardzo kocham ( w caÅ‚oÅ›ci), i ta miÅ‚ość zasÅ‚oniÅ‚a mi oczy. Ted wielokrotnie zdradzaÅ‚ i źle traktowaÅ‚ SylviÄ™, wiele przez niego wycierpiaÅ‚a, wylaÅ‚a Å‚ez i w koÅ„cu straciÅ‚a kompletnie nadziejÄ™ i odebraÅ‚a sobie życie. Nie jestem po niczyjej stronie, po prostu moje serce zawsze bÄ™dzie z SylviÄ… Plath i z nikim innym.


Non so cosa leggete durante queste vacanze, forse qualche biografia interessante? Io Vi consiglio di perdervi nei "Diari" di Plath. Conoscerete meglio Sylvia e forse perderete la testa per lei. In questi "Diari" conosciamo la vita di Sylvia negli anni 1950-1962, quando studiava al Newnham College a Cambridge e il periodo movimentato quando stava con suo marito, il poeta Ted Hughes. Il libro contiene anche il testo di due diari aperti da Ted Hughes prima della sua morte nel 1998. Dentro troveremo anche le foto di Sylvia, copie delle lettere originali (e disegni!) scritte da Plath e le prove delle sue poesie.

Nie wiem co czytacie podczas tych wakacji, może jakÄ…Å› ciekawÄ… biografiÄ™? Ja zachÄ™cam Was do siÄ™gniÄ™cia po "Dzienniki" Plath, poznacie lepiej SylviÄ™ i może siÄ™ w niej zatracicie. "Dzienniki" obejmujÄ… lata 1950-1962, gdy Plath studiowaÅ‚a w Newnham College w Cambridge oraz burzliwe lata spÄ™dzone z mężem, poetÄ… Tedem Hughsem. Tom zawiera również peÅ‚ny tekst dwóch dzienników rozpieczÄ™towanych przez Teda Hughsa, tuż przed jego Å›mierciÄ… w 1998 roku. Książka zawiera też zdjÄ™cia Sylvii,  kopie oryginalnych listów (i rysunków!) pisanych przez Plath, szkice Jej wierszy.



Conoscerete una Sylvia creativa, realizzata, felice, ma anche inquieta, stanca, lottando contro e per se stessa, gelosa e a volte disperata. Una Sylvia bellissima.

Poznacie Sylvię twórczą, spełnioną, szczęśliwą, ale też niespokojną, zmęczoną, walczącą ze sobą i o siebie, zazdrosną i czasami zapłakaną. Piękną.

Il mio primo diario l'ho scritto all'eta' di 7 anni, l'ultimo a 21. Dopo ho scritto poesie. Sylvia ha iniziato a scrivere il suo diario all'eta' di 11 anni, fino alla sua morte, quando aveva 31 anni.

"Scrivere per scrivere, per se stesso, per la gioia di creare. Il vero dono degli dei".

Mój pierwszy pamiętnik napisałam w wieku 7 lat, ostatni w wieku 21. Potem pisywałam wiersze. Sylvia prowadziła dziennik od 11 roku życia, aż do śmierci w wieku 31 lat.

"Pisanie dla pisania samego w sobie, dla radości tworzenia. Prawdziwy dar bogów."

Conosci la Sylvia Divina ...
Poznaj boskÄ… SylviÄ™ ...
 

0 comments commenti: